Πέμπτη 23 Μαΐου 2019

Γνωριμία με τα έγχορδα μουσικά όργανα της συμφωνικής ορχήστρας - Σχέδιο μαθήματος


Το παρακάτω σενάριο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της επιμόρφωσης ΤΠΕ Β1 Επιπέδου, που παρακολούθησα την Άνοιξη του 2019. 

1. Τάξεις στις οποίες απευθύνεται:
Γ΄ και Δ΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου

2. Χρονική διάρκεια που απαιτείται:
1 διδακτική ώρα (45΄)

3. Διδακτικοί στόχοι:
Οι μαθητές να μπορούν:
- Να γνωρίσουν την έννοια του ηχοχρώματος.
- Να γνωρίσουν οπτικά και ακουστικά τα έγχορδα μουσικά όργανα μιας συμφωνικής ορχήστρας.
- Να αναπτύξουν την ακουστική δεξιότητα και την παρατηρητικότητα.
- Να διακρίνουν τα διαφορετικά ηχοχρώματα των έγχορδων μουσικών οργάνων μιας συμφωνικής ορχήστρας.

4. Περιγραφή:
Δραστηριότητα 1η: Συζητάμε για το τι είναι «ηχόχρωμα». Οι μαθητές κλείνουν τα μάτια τους. Έπειτα κάνουμε διάφορους ήχους με αντικείμενα της τάξης και ζητάμε να τους αναγνωρίσουν. Το ίδιο κάνουμε και με τις φωνές τους (λέει μία φράση ένας μαθητής και ζητάμε από τους υπόλοιπους να τον αναγνωρίσουν). Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως μπορούμε να ξεχωρίσουμε τους διάφορους ήχους από το ηχόχρωμά τους. (5΄)

Δραστηριότητα 2η: Αναφέρουμε το πώς εφευρέθηκαν τα πρώτα μουσικά όργανα, καταλήγοντας στις 3 κατηγορίες μουσικών οργάνων (κρουστά, πνευστά, έγχορδα). (5΄)


Δραστηριότητα 3η: Παρουσιάζουμε στους μαθητές τα έγχορδα όργανα και εστιάζουμε στα έγχορδα συμφωνικής ορχήστρας (άρπα και οικογένεια βιολιού: βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο), χρησιμοποιώντας το εκπαιδευτικό λογισμικό Εμμέλεια (http://www.iema.gr/data/edu/EMMELEIA/suburbs/index.htm). Τους εξηγούμε τον τρόπο παραγωγής του ήχου και τους δείχνουμε ένα βίντεο για τον ήχο και τον τρόπο παιξίματος του καθενός. Συζητάμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές που εντοπίζουν. (10΄)



Δραστηριότητα 4η: Ακούμε μικρά αποσπάσματα από το κάθε μουσικό όργανο, χρησιμοποιώντας πάλι το εκπαιδευτικό λογισμικό Εμμέλεια (http://www.iema.gr/data/edu/EMMELEIA/suburbs/index.htm), και ζητάμε από τους μαθητές να αναγνωρίσουν ποιο είναι. (5΄)


Δραστηριότητα 5η: Χωρίζουμε τους μαθητές σε 5 ομάδες (όσα είναι και τα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας) και η κάθε ομάδα είναι και ένα όργανο. Ακούμε μικρά αποσπάσματα από το κάθε μουσικό όργανο και η ομάδα που θα ακούσει το δικό της πρέπει να προσποιηθεί ότι παίζει το συγκεκριμένο όργανο, κερδίζοντας έτσι έναν πόντο. Αν κάνει μία ομάδα πως παίζει, χωρίς να έχει ακουστεί το δικό της όργανο, χάνει έναν πόντο. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα φτάσει πρώτη στους τρεις πόντους. (10΄)


5. Φύλλα εργασίας: (10΄)



  • Ποιο μουσικό όργανο σας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και γιατί; (παρατηρητικότητα, ακουστική δεξιότητα)
  • Κρυπτόλεξο: Εντοπίστε τα έγχορδα μουσικά όργανα μιας συμφωνικής ορχήστρας. (παρατηρητικότητα)