Γεια σας, παιδιά!
Σήμερα θα ασχοληθούμε με τις ρυθμικές αξίες! Κάθε ήχος έχει τη δική του διάρκεια. Έτσι, κάποιοι ήχοι διαρκούν πολύ και κάποιοι άλλοι λίγο. Στη Μουσική, η διάρκεια ενός μουσικού ήχου αντιστοιχεί σε μία ρυθμική αξία.
Προσοχή! Σε όλα τα βήματα γράφω ενδεικτικό χρόνο ενασχόλησης, καθώς και τις τάξεις, στις οποίες απευθύνεται το καθένα!
Όταν λέμε, ποια είναι η διάρκεια μιας νότας, εννοούμε πόσο
πρέπει να κρατήσει ο ήχος της. Μπορούμε να
καταλάβουμε τη διάρκεια μιας νότας από τον τρόπο με τον οποίο είναι γραμμένη, καθώς ανάλογα με το σχήμα της καθορίζεται και η διάρκειά της.
Τα σχήματα, λοιπόν, των ρυθμικών αξιών, με τα οποία θα ασχοληθούμε είναι τα
παρακάτω (υπάρχουν και άλλα, τα οποία θα δούμε αργότερα):
Έτσι:
Γ΄-Στ΄ τάξεις
Επιπλέον:
Α΄-Στ΄ τάξεις
Το φθογγόσημο που
έχει δεξιά του μία τελεία () λέγεται παρεστιγμένο. Η τελεία αυτή λέγεται στιγμή διαρκείας και αυξάνει τη διάρκεια του φθογγόσημου κατά το
μισό της πραγματικής του αξίας.
Για παράδειγμα, εάν έχουμε ένα μισό παρεστιγμένο, αυτό θα έχει συνολικά τρεις χρόνους.
Δύο χρόνους που είναι η πραγματική αξία του μισού συν ένα χρόνο που του δίνει η
στιγμή διαρκείας (ο ένας χρόνος είναι το μισό της πραγματικής αξίας της νότας
μας). Στο σύνολο, λοιπόν, θα έχουμε τρεις χρόνους.
* Μέσα στην τάξη, μπορούμε να κάνουμε παραδείγματα παρεστιγμένων φθογγοσήμων με όλες τις ρυθμικές αξίες.
Α΄-Στ΄ τάξεις
Όταν διαβάζουμε ένα κείμενο, συναντάμε τελείες και κόμματα. Αυτά τα σημάδια είναι αναγκαία για να μη γίνει το διάβασμά μας κουραστικό. Έτσι και στην μουσική, έχουμε κάποια σημάδια που μας δείχνουν πότε πρέπει να σταματάμε να τραγουδάμε ή να παίζουμε. Αυτά τα σημάδια λέγονται παύσεις. Κάθε διάρκεια νότας έχει και την παύση της. Προς το παρόν, θα μάθουμε μία παύση μόνο:
Παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο για να κάνεις μία μικρή επανάληψη στις ρυθμικές αξίες (μέχρι το 3'05''):
Α΄-Β΄ τάξεις
Ταίριαξε κάθε ρυθμική αξία με τη διάρκειά της:
Β΄ τάξη
- Πήγαινε στο Τετράδιο Εργασιών της Μουσικής, στη σελίδα 17 και χρωμάτισε τις πινιάτες και τις γιρλάντες, σύμφωνα με τις οδηγίες.
- Δημιούργησε τα δικά σου ρυθμικά μοτίβα εδώ και εδώ.
- Παίξε "ρυθμικά μοτίβα" με τις καρτέλες σου. Δημιούργησε μοτίβα, χρησιμοποιώντας διαφορετικές κάθε φορά (3 ή 4 μόνο) και μετά πες και χτύπα τα με τα χέρια σου.
Α΄-Στ΄ τάξεις
Ταίριαξε κάθε ρυθμική αξία με τη διάρκειά της:
* Προτεινόμενες διαδικτυακές εφαρμογές: Flash Rhythms και Rhythm Puzzles.
Προτεινόμενα κεφάλαια από τα βιβλία Μουσικής του Δημοτικού:
- Διαδραστικό βιβλίο Α΄ Δημοτικού, Κεφ. 8: Ο ήχος που δεν ήθελε... να τελειώσει και Κεφ. 16: Δάχτυλα σε δράση!
- Διαδραστικό βιβλίο Β΄ Δημοτικού, Κεφ. 4: Μ' ένα τσαμπί σταφύλι... όλοι φίλοι, Κεφ. 8: Βάζω τις νότες, παίζεις τη μουσική και Κεφ. 11: Πινιάτες
- Διαδραστικό βιβλίο Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, Κεφ. 5: Το παιχνίδι του ήχου και της σιωπής
- Διαδραστικό βιβλίο Ε΄ Δημοτικού, Κεφ. 5: Τα Μαθηματικά... της Μουσικής!