Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2022

Χελιδονίσματα


Γεια σας, παιδιά!
Σήμερα θα μάθουμε τα Κάλαντα του Μάρτη! Ναι, καλά ακούσατε! Ο Μάρτης έχει Κάλαντα, τα λεγόμενα Χελιδονίσματα!

 Προσοχή! Σε όλα τα βήματα γράφω ενδεικτικό χρόνο ενασχόλησης, καθώς και τις τάξεις, στις οποίες απευθύνεται το καθένα!

1ο βήμα:
Α΄-Στ΄ τάξεις
Στο βιβλίο που ακολουθεί, μπορείς να διαβάσεις για τα Κάλαντα του Μάρτη, τα Χελιδονίσματα.
2ο βήμα:
Α΄-Δ΄ τάξεις
Ταίριαξε τις λέξεις με τα αντίστοιχα ρυθμικά σχήματα.


Μέσα στην τάξη:
Μπορούμε να μάθουμε κάποιο από τα παρακάτω Χελιδονίσματα:

Α΄-Β΄ τάξεις:
Ήρθε, ήρθε χελιδόνα, το οποίο περιλαμβάνεται στο Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (Α΄ και Β΄ Δημοτικού):

Στίχοι:
Ήρθε, ήρθε χελιδόνα,
ήρθε κι άλλη μεληδόνα,

κάθισε και λάλησε,
και γλυκά κελάηδησε:

"Μάρτη, Μάρτη μου καλέ,
και Φλεβάρη φοβερέ,

κι αν φλεβίσεις κι αν τσικνίσεις,
καλοκαίρι θα μυρίσεις.

Κι αν χιονίσεις, κι αν κακίσεις,
πάλιν άνοιξη θ' ανθίσεις".

 Μπορούμε να μάθουμε να το παίζουμε στο μεταλλόφωνο, επαναλαμβάνοντας την παρακάτω μελωδία:


Γ΄-Δ΄ τάξεις:
Χελιδόνα έρχεται, το οποίο περιλαμβάνεται στο Βιβλίο της Μουσικής της Α΄ Δημοτικού (Τετράδιο Εργασιών),

Στίχοι:

Xελιδόνα έρχεται
απ’ τη Mαύρη θάλασσα,

θάλασσα ν’ επέρασε,
έκατσε και λάλησε.

Mώρ’ καλή νοικοκυρά
έμπα, έβγα στο κελάρι,

φέρε αυγά σαρακοστιά
και σκοινιά πεντηκοστά

για να δέσομε το Mάρτη
και το τσιλιμπουρδάκι

κι αν δεν έχετε αυγά
παίρνομε την κλωσσαριά,

να γεννάει, να κλωσάει
και να σέρνει τα πουλιά.

 Μπορούμε να μάθουμε να το παίζουμε στο μεταλλόφωνο:


 Μπορούμε να ασχοληθούμε με τις παρακάτω δραστηριότητες:

Ε΄-Στ΄ τάξεις:
Μάρτη, Μάρτη μου καλέ, το οποίο περιλαμβάνεται στο Μουσικό Ανθολόγιο Δημοτικού:


Πηγή: Μουσικό Ανθολόγιο Δημοτικού, σ. 32

Μάλιστα, στο βιβλίο περιλαμβάνονται και κάποιες προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης του συγκεκριμένου τραγουδιού:


Πηγή: Μουσικό Ανθολόγιο Δημοτικού, σ. 32

Δραστηριότητα διάχυσης:
  1. Σχεδιάζουμε χελιδόνια σε μαύρο χαρτόνι κανσόν.
  2. Κάθε παιδί κόβει το χελιδόνι του.
  3. Το συρράπτουμε σε καλαμάκι.
  4. Περνάμε με μία κορδέλα, ένα κουδουνάκι στον λαιμό του χελιδονιού για να ακούγεται όταν θα το κουνάει το παιδί, λέγοντας τα κάλαντα. 
  5. Βάζουμε όλες τις χελιδόνες σε ένα καλάθι και λέμε τα κάλαντα από τάξη σε τάξη ή ακόμα και στη γειτονιά του σχολείου, κρατώντας και κουνώντας κάθε παιδί τη χελιδόνα του.
Επέκταση μαθήματος:
Α΄ τάξη:
Διαδραστικό βιβλίο Α΄ Δημοτικού, Κεφ. 19: Ήρθε, ήρθε η χελιδόνα! (Τετράδιο Εργασιών, σ. 25: αντιστοίχιση λέξεων με ρυθμικά μοτίβα - μπορούμε να παίξουμε τα μοτίβα με ρυθμικά όργανα).
Β΄ τάξη:
Διαδραστικό βιβλίο Β΄ Δημοτικού, Κεφ. 20: Μου το 'πε η άνοιξη (Τετράδιο Εργασιών, σ. 25: αντιστοίχιση φράσεων με ρυθμικά μοτίβα - μπορούμε να παίξουμε τα μοτίβα με ρυθμικά όργανα) και Κεφ. 21: Χελιδονάκι πέταξε!

Καλή συνέχεια!

Πηγές: