Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2023

Μουσικά όργανα ορχήστρας - ακουστική αναγνώριση

 

Βιολί, τρομπέτα, φλάουτο, τύμπανα! Πώς ακούγεται το καθένα; Πώς θα τα ξεχωρίσω; Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να ξεχωρίζουν τα μουσικά όργανα της ορχήστρας μέσα από δραστηριότητες-παιχνίδια! 
Προετοιμασία:

  • Εκτυπώνω τις κάρτες με τα μουσικά όργανα από εδώ και τις πλαστικοποιώ. (Υπολογίζω τέσσερις κάρτες για κάθε μαθητή, μία για κάθε κατηγορία μουσικών οργάνων: έγχορδα, κρουστά, ξύλινα και χάλκινα πνευστά).
  • Εκτυπώνω τις αφίσες με τα μουσικά όργανα από εδώ και τις πλαστικοποιώ.
  • Επιλέγω ηχητικά αποσπάσματα διαφόρων μουσικών οργάνων της ορχήστρας (υπάρχουν και στα CD Μουσικής Αγωγής: CD1 - Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, tracks 7-24,  CD2 - Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, tracks 2-3, 10-13 και CD1 - Ε΄ Δημοτικού, tracks 1-23).

Μέσα στην τάξη:

 Προσοχή! Σε όλα τα παιχνίδια γράφω τις τάξεις, στις οποίες απευθύνεται το καθένα!

1η δραστηριότητα:
Α΄-Γ΄ τάξεις
  • Τοποθετώ τις 4 αφίσες με τα μουσικά όργανα σε 4 σημεία της αίθουσας (π.χ. στις 4 γωνίες).
  • Οι μαθητές βρίσκονται στο κέντρο της αίθουσας.
  • Παίζει το ηχητικό απόσπασμα και όταν αυτό τελειώσει, οι μαθητές μπορούν να μετακινηθούν στο σημείο, όπου βρίσκεται η οικογένεια, στην οποία ανήκει το μουσικό όργανο που μόλις άκουσαν.
  • Συνεχίζουμε με ηχητικά αποσπάσματα από όλες τις οικογένειες μουσικών οργάνων. 

2η δραστηριότητα:
Α΄-Γ΄ τάξεις
  • Τοποθετώ τις 4 αφίσες με τα μουσικά όργανα σε 4 σημεία της αίθουσας (π.χ. στις 4 γωνίες).
  • Χωρίζω τους μαθητές σε 4 ομάδες, μία για κάθε οικογένεια μουσικών οργάνων. Μπορούμε να τους δώσουμε να κρατάνε τις αντίστοιχες κάρτες για να μην ξεχάσουν ποια οικογένεια είναι.
  • Όλοι οι μαθητές βρίσκονται στο κέντρο της αίθουσας.
  • Παίζει το ηχητικό απόσπασμα και όταν αυτό τελειώσει, η ομάδα που θεωρεί ότι σε αυτήν ανήκει το μουσικό όργανο που μόλις άκουσαν, μπορεί να μετακινηθεί στο σημείο, όπου βρίσκεται η αντίστοιχη αφίσα.
  • Συνεχίζουμε με ηχητικά αποσπάσματα από όλες τις οικογένειες μουσικών οργάνων. 

3η δραστηριότητα:
Α΄-Στ΄ τάξεις
  • Μοιράζω τις κάρτες στους μαθητές. Κάθε μαθητής θα πρέπει να έχει τέσσερις κάρτες, μία για κάθε κατηγορία μουσικών οργάνων (έγχορδα, κρουστά, ξύλινα και χάλκινα πνευστά).
  • Παίζει το ηχητικό απόσπασμα και όταν αυτό τελειώσει, όλοι οι μαθητές θα πρέπει να σηκώσουν την κάρτα με την οικογένεια, στην οποία ανήκει το μουσικό όργανο που μόλις άκουσαν. 
  • Συνεχίζουμε με ηχητικά αποσπάσματα από όλες τις οικογένειες μουσικών οργάνων. 

4η δραστηριότητα:
Δ΄-Στ΄ τάξεις
  • Μοιράζω τις κάρτες στους μαθητές. Κάθε μαθητής θα πρέπει να έχει τέσσερις κάρτες, μία για κάθε κατηγορία μουσικών οργάνων (έγχορδα, κρουστά, ξύλινα και χάλκινα πνευστά).
  • Παίζει το ηχητικό απόσπασμα και όταν αυτό τελειώσει, οι μαθητές θα πρέπει να σηκώσουν την κάρτα με την οικογένεια, στην οποία ανήκει το μουσικό όργανο που μόλις άκουσαν και να πουν ποιο είναι εφόσον το αναγνώρισαν. 
  • Συνεχίζουμε με ηχητικά αποσπάσματα από όλες τις οικογένειες μουσικών οργάνων. 

Καλή συνέχεια!