Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

Γνωριμία με τις μουσικές του κόσμου - Σχέδιο μαθήματος


Το παρακάτω σενάριο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της επιμόρφωσης ΤΠΕ Β1 Επιπέδου, που παρακολούθησα την Άνοιξη του 2019. 

1. Τίτλος:
Γνωριμία με τις μουσικές του κόσμου

2. Δημιουργός:
Άννα Καρανικόλα

3. Γνωστικό αντικείμενο:
Μουσική (Βιβλίο Μουσικής Ε΄ Δημοτικού, Κεφ. 23: «Οι μουσικές του κόσμου», http://bit.ly/2xn9ZXl )

4. Τάξεις στις οποίες απευθύνεται:
Ε΄ και Στ΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου
5. Χρονική διάρκεια που απαιτείται:
2 διδακτικές ώρες (ιδανικά συνεχόμενες) (2Χ45΄)

6. Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα:
Οι μαθητές:
  • Να γνωρίσουν την Έθνικ μουσική.
  • Να γνωρίσουν μουσικά όργανα από όλο τον κόσμο.
  • Να ανακαλέσουν γνώσεις σχετικές με τις κατηγορίες των μουσικών οργάνων.
  • Να αναπτύξουν την ακουστική δεξιότητα και την παρατηρητικότητα.
  • Να εξοικειωθούν με την εργασία σε ομάδες.
  • Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση στο διαδίκτυο.
  • Να χρησιμοποιήσουν τις εφαρμογές  mindmup for google drive και https://www.thinglink.com.

7. Συνοπτική περιγραφή
Δείχνουμε στους μαθητές το βίντεο http://bit.ly/2FMW4hJ. Συζητάμε για το τι πιστεύουν ότι είναι αυτό που μόλις παρακολούθησαν, τι παρατήρησαν και τους ζητάμε να αναζητήσουν στο google στοιχεία για το φεστιβάλ WOMAD. (10΄)
- Συζητάμε για την Έθνικ μουσική. Ακούμε ενδεικτικά παραδοσιακά μουσικά κομμάτια από όλο τον κόσμο με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού λογισμικού «Εμμέλεια – Το Μουσικό Χωριό» (http://bit.ly/2KREn4U). (10΄)
- Αναφερόμαστε σε μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται από διάφορους λαούς ανά τον κόσμο (π.χ. το ινδικό σιτάρ, το αφρικανικό ταμ-ταμ, το γιαπωνέζικο κότο). (5΄)
  
8. Φύλλα εργασίας:
Χωρίζουμε τους μαθητές σε έξι ομάδες. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει από μία ήπειρο (Αμερική, Αφρική, Ευρώπη, Ασία και Ωκεανία) και η μία ομάδα την Ελλάδα.
- Αναζητήστε στο google παραδοσιακά μουσικά όργανα και τραγούδια από το μέρος που έχει αναλάβει η ομάδα σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για βοήθεια το εκπαιδευτικό λογισμικό «Εμμέλεια - Το Μουσικό Χωριό» (http://bit.ly/2KREn4U). (15΄)
- Τα ευρήματά σας (εικόνες, ήχους, βίντεο, γενικές πληροφορίες) ανεβάστε τα στην εφαρμογή https://www.thinglink.com, στις χώρες από όπου προέρχονται. (Στον υπολογιστή σας θα βρείτε τον αντίστοιχο χάρτη.) (20΄)
- Δημιουργήστε έναν εννοιολογικό χάρτη με τα παραδοσιακά όργανα που έχετε εντοπίσει, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή mindmup, που θα βρείτε στο google drive στον υπολογιστή σας. Ως βασικό τίτλο του χάρτη σας χρησιμοποιήστε το όνομα της ηπείρου – χώρας, που έχετε αναλάβει. Στη συνέχεια χωρίστε τα μουσικά όργανα, σύμφωνα με τις ήδη γνωστές κατηγορίες (έγχορδα, πνευστά και κρουστά).
Για παράδειγμα:


- Τέλος, αποθηκεύστε στον χάρτη ως εικόνα jpg στην επιφάνεια εργασία του υπολογιστή σας και στη συνέχεια ανεβάστε το αρχείο της εικόνας εδώ. (15΄)

-          Όλες οι ομάδες παρουσιάζουν τις δουλειές τους στην τάξη. (15΄)