Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020

Χαρακτηριστικά ήχου: Ένταση

 

Γεια σας, παιδιά!
Σήμερα θα ασχοληθούμε με τη δυναμική αγωγή, δηλαδή με το πόσο δυνατά ή σιγανά παίζουμε ή τραγουδάμε κατά τη διάρκεια ενός μουσικού κομματιού!

Η δυναμική αγωγή ή αλλιώς ένταση συμβολίζεται με συγκεκριμένες ιταλικές λέξεις, τις οποίες γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με τη μουσική! Με άλλα λόγια, σήμερα θα μάθουμε λίγα ιταλικά! 

Πατήστε εδώ και πηγαίνετε στο πλαίσιο Α, στα φυσικά χαρακτηριστικά του ήχου και στον αριθμό 2 για να καταλάβετε τι είναι η ένταση του ήχου.

 Το ξέρατε ότι το (γνωστό σε όλους μας) πιάνο λεγόταν παλιά πιανοφόρτε, επειδή ήταν το πρώτο όργανο με πλήκτρα που μπορούσε κάποιος να παίζει και σιγανά και δυνατά; Μάλιστα λεγόταν έτσι... πιανοφόρτε... από τις λέξεις σιγανά (πιάνο) και δυνατά (φόρτε). Σα να λέμε ότι στα ελληνικά λεγόταν σιγανοδυνατά

 Σε κάθε δραστηριότητα υπάρχει δίπλα ένα ρολόι που δείχνει πόσα λεπτά αυτή μπορεί να διαρκέσει. Φυσικά εσείς μπορείτε να ρυθμίσετε τον χρόνο που θα διαθέσετε σε κάθε δραστηριότητα!

1.  Δείτε πώς συμβολίζονται αυτές οι αλλαγές στην ένταση: 

Γ΄ έως Στ΄ τάξεις:




 Ακούστε τη βροχή εδώ.


 Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο για να καταλάβετε πώς ακούγονται το crescendo και το decrescendo.



2.  Παρακολουθήστε  το βίντεο για να ακούσετε τις αλλαγές στην ένταση: 

Γ΄ έως Στ΄ τάξεις:
 

3. Παρακολουθήστε όποιο βίντεο θέλετε προσεκτικά και ταυτόχρονα προσπαθήστε να επιλέγετε το σύμβολο που αντιστοιχεί κάθε φορά σε αυτό που ακούτε: 

Γ΄ έως Στ΄ τάξεις:




Ε΄ - Στ΄ τάξεις:


4. Ώρα για παιχνίδι! 

Γ΄ και Δ΄ τάξεις:
- Πατήστε εδώ και ασχοληθείτε με τις σελίδες 1, 2, 5 και 6 (επάνω δεξιά έχει βελάκια που μπορείτε να πάτε μπρος ή πίσω τις σελίδες). Επίσης, κάτω μέρος της σελίδας αν πατήσεις: το  θα δεις τη λύση, το  θα ελέγξεις τι έχεις κάνει και το  ξανακάνεις την άσκηση.

-  Πατήστε εδώ και ασχοληθείτε με το πλαίσιο Α και την άσκηση 2 από τα φυσικά χαρακτηριστικά του ήχου.

- Μπορείτε να ασχοληθείτε με τις Δραστηριότητες 3 και 4 στη σελίδα 21 στο Τετράδιο Εργασιών.

Ε΄ και Στ΄ τάξεις:
- Πατήστε εδώ και ασχοληθείτε με τις σελίδες 1 έως 7 (επάνω δεξιά έχει βελάκια που μπορείτε να πάτε μπρος ή πίσω τις σελίδες). Επίσης, κάτω μέρος της σελίδας αν πατήσεις: το  θα δεις τη λύση, το  θα ελέγξεις τι έχεις κάνει και το  ξανακάνεις την άσκηση.

- Μπορείτε να ασχοληθείτε με τη σελίδα 10 στο Τετράδιο Εργασιών. Τα μουσικά κομμάτια που αναφέρονται είναι η Καλοκαιρινή καταιγίδα, Αντόνιο Βιβάλντι και η Καταιγίδα από την Έκτη Συμφωνία, Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν

Γ΄ έως Στ΄ τάξεις:
- Βάλτε τις παρακάτω εικόνες στη σειρά, ξεκινώντας από το πιο σιγανά:


- Βρείτε τα ζευγάρια:


Καλή συνέχεια!


* Το συγκεκριμένο μάθημα προτείνεται να διαρκέσει 2 διδακτικές ώρες.

Πηγές:

-          Διαδραστικό βιβλίο Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, Κεφ. 8: Δυνατά σιγά

-          Τετράδιο Εργασιών, Γ΄ Δημοτικού,σ. 21

-          Διαδραστικό βιβλίο Ε΄ Δημοτικού, Κεφ. 3: Η ένταση του ήχου

-          Τετράδιο Εργασιών, Ε΄ Δημοτικού, σ. 11

-          Φωτόδεντρο - Δυναμική αγωγή (κουίζ)

-          Εμμέλεια - Ένταση (θεωρία)

-          Εμμέλεια - Ένταση (άσκηση)

-          https://www.youtube.com/watch?v=xsctgL7U_Dc&t=39s

-          https://www.youtube.com/watch?v=XTXNqfUWT5E

-          https://www.youtube.com/watch?v=tF5kr251BRs

-          https://www.youtube.com/watch?v=LwLABSm0yYc

-          https://www.youtube.com/watch?v=NqAOGduIFbg

-          https://www.youtube.com/watch?v=9PrbLsQ_g7s