Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2020

Τα χρόνια περνούν, οι νότες αλλάζουν! - Σχέδιο μαθήματος


Το παρακάτω σενάριο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της επιμόρφωσης ΤΠΕ Β2 Επιπέδου, που παρακολούθησα την Άνοιξη του 2020. 


1. Τίτλος:
Τα χρόνια περνούν, οι νότες αλλάζουν!

2. Τάξεις στις οποίες απευθύνεται:
Στ΄ Δημοτικού
3. Γνωστικό αντικείμενο:
Βιβλίο Μουσικής Στ΄ Δημοτικού (Τα σύμβολα της μουσικής)

4. Ιδέα της διδασκαλίας - πού στηρίζεται
Εξέλιξη της μουσικής σημειογραφίας

5. Προβλεπόμενη διάρκεια
2 διδακτικές ώρες (2*45΄)

6. Στόχοι της διδασκαλίας
Γνωστικοί:
  • Να χρησιμοποιήσουν το εργαλείο Coggle.
  • Να γνωρίσουν τη μουσική σημειογραφία στο πέρασμα των αιώνων.
  • Να αναγνωρίζουν τη μουσική κάθε αιώνα.
  • Να γνωρίσουν τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνταν στο πέρασμα των αιώνων.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και την αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Ψυχοκινητικοί:
  • Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση στο διαδίκτυο.
  • Να αναπτύξουν την ακουστική δεξιότητα και την παρατηρητικότητα.
Παιδαγωγικοί:
  • Να ανακαλέσουν προηγούμενες γνώσεις.
  • Να αναπτύξουν τη φαντασία και τη συναισθηματική νοημοσύνη τους.
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη.
  • Να εξοικειωθούν με την εργασία σε ομάδες.
7. Τρόπος διαμόρφωσης της αίθουσας
    Η αίθουσα διαμορφώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολυνθεί η εργασία σε ομάδες. Τα θρανία είναι μαζί ανά δύο και σε κάθε διπλό θρανίο υπάρχει ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής.

8. Μεθοδολογία:
    Το συγκεκριμένο σενάριο βασίζεται στη χρήση ΤΠΕ κατά τη διδακτική και τη μαθησιακή διαδικασία και έχει σχεδιαστεί για χρήση σε διά ζώσης τάξη. Προωθούνται εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας, οι οποίες ακολουθούν τις σύγχρονες διδακτικές μεθόδους. Πιο συγκεκριμένα, ακολουθείται η μαθητοκεντρική προσέγγιση και η συνεργατική μάθηση. Τα παιδιά με την ενεργή συμμετοχή τους προσπαθούν να κατακτήσουν, μέσω της διερευνητικής και ανακαλυπτικής μεθόδου, τους αναμενόμενους στόχους, ενώ και οι διαδραστικές δραστηριότητες συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή. Τέλος, ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να υποστηρίζει με τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες το καινούριο μαθησιακό περιβάλλον, ώστε να καταφέρει να εμπνεύσει τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά.

9. Μέσα:
  • 4 ηλεκτρονικοί υπολογιστές
  • Ηχεία για κάθε υπολογιστή
  • Διαδίκτυο
  • Εγκατάσταση προγράμματος Audacity σε όλους τους υπολογιστές
10. Λέξεις κλειδιά
Μεταμόρφωση, μουσική, Τέχνες, μουσική σημειογραφία.

11. Πρότερη γνώση των μαθητών στην οποία στηρίζεται το σενάριο
  • Βασικές δεξιότητες ΤΠΕ.
  • Εξοικείωση με το εργαλείο Coggle και το πρόγραμμα Audacity.
12. Φάσεις διδασκαλίας - Βήματα:
1η διδακτική ώρα: (45΄)
Η αφόρμηση για την πρώτη διδακτική ώρα ήταν ένα βίντεο με τη μεταμόρφωση της πεταλούδας. Οι μαθητές παρατήρησαν την αλλαγή από κάμπια σε πεταλούδα με σκοπό να αντιληφθούν την έννοια της μεταμόρφωσης. Στη συνέχεια  με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών κατέγραψαν διάφορες μεταμορφώσεις στις Τέχνες σε έναν εννοιολογικό χάρτη.
2η διδακτική ώρα: (45΄)
Η αφόρμηση για τη δεύτερη διδακτική ώρα ήταν η εξέλιξη της μουσικής σημειογραφίας στο πέρασμα των αιώνων (εδώ). Οι μαθητές παρατήρησαν πώς γραφόταν η μουσική, αλλά και πώς ακούγονταν από την αρχαιότητα μέχρι το σήμερα, ένα είδος μεταμόρφωσης των μουσικών συμβόλων δηλαδή. Στη συνέχεια, οι μαθητές κατέγραψαν διάφορες μεταμορφώσεις που σκέφτηκαν στη μουσική (εδώ).