Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2020

Γυναίκες πρωτοπόροι μουσικοί - Σχέδιο μαθήματος

Το παρακάτω σενάριο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της επιμόρφωσης ΤΠΕ Β2 Επιπέδου, που παρακολούθησα την Άνοιξη του 2020. 
1. Τίτλος:
Γυναίκες πρωτοπόροι μουσικοί
(Διδακτικό σενάριο στον Αστερισμό του Δικαιώματος)

2. Τάξεις στις οποίες απευθύνεται:
Γ΄ Γυμνασίου
3. Γνωστικό αντικείμενο:
Βιβλίο Μουσικής Γ΄ Γυμνασίου (Από το γκόσπελ στο ροκ)

4. Ιδέα της διδασκαλίας - πού στηρίζεται
Γυναίκες πρωτοπόροι στη μουσική

5. Προβλεπόμενη διάρκεια
2 διδακτικές ώρες (2*45΄)

6. Στόχοι της διδασκαλίας
Γνωστικοί:
·  Εξοικείωση με: εννοιολογικό χάρτη, συνεργατική ψηφιακή αφίσα, ψηφιακό ερωτηματολόγιο, πρόγραμμα επεξεργασίας ήχου και βίντεο.
  • Να γνωρίσουν γυναίκες εκπροσώπους διαφόρων ειδών της μουσικής.
  • Να διακρίνουν τα είδη της μουσικής.
  • Να γνωρίσουν τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται σε κάθε είδος μουσικής.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και την αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Ψυχοκινητικοί:
·         Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση στο διαδίκτυο.
·         Να αναπτύξουν την ακουστική δεξιότητα και την παρατηρητικότητα.
Παιδαγωγικοί:
·         Να ανακαλέσουν προηγούμενες γνώσεις.
·         Να αναπτύξουν τη φαντασία και τη συναισθηματική νοημοσύνη τους.
·          Να αναπτύξουν κριτική σκέψη.
·         Να εξοικειωθούν με την εργασία σε ομάδες.

7. Τρόπος διαμόρφωσης της αίθουσας
    Η αίθουσα διαμορφώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολυνθεί η εργασία σε ομάδες. Τα θρανία είναι μαζί ανά δύο και σε κάθε διπλό θρανίο υπάρχει ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής.
8. Μεθοδολογία:
    Το συγκεκριμένο σενάριο βασίζεται στη χρήση ΤΠΕ κατά τη διδακτική και τη μαθησιακή διαδικασία και έχει σχεδιαστεί για χρήση σε διά ζώσης τάξη. Προωθούνται εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας, οι οποίες ακολουθούν τις σύγχρονες διδακτικές μεθόδους. Πιο συγκεκριμένα, ακολουθείται η μαθητοκεντρική προσέγγιση και η συνεργατική μάθηση.
    Τα παιδιά με την ενεργή συμμετοχή τους προσπαθούν να κατακτήσουν, μέσω της διερευνητικής και ανακαλυπτικής μεθόδου, τους αναμενόμενους στόχους, ενώ και οι διαδραστικές δραστηριότητες συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή. Τέλος, ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να υποστηρίζει με τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες το καινούριο μαθησιακό περιβάλλον, ώστε να καταφέρει να εμπνεύσει τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά.
9. Μέσα:
·         4 ηλεκτρονικοί υπολογιστές
·         Ηχεία για κάθε υπολογιστή
·         Διαδίκτυο

10. Λέξεις κλειδιά
Γυναίκα, ελευθερία, δικαίωμα, είδη μουσικής.

11. Πρότερη γνώση των μαθητών στην οποία στηρίζεται το σενάριο
·        Βασικές δεξιότητες ΤΠΕ.
·        Γενικές γνώσεις για τα είδη της μουσικής.
·    Εξοικείωση με: εννοιολογικό χάρτη, συνεργατική ψηφιακή αφίσα, ψηφιακό ερωτηματολόγιο, πρόγραμμα επεξεργασίας ήχου και βίντεο.
·         Βασικές γνώσεις αγγλικών.

12. Φάσεις διδασκαλίας - Βήματα:
1η διδακτική ώρα: (45΄)
·       Η αφόρμηση για το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο ήταν η γιορτή της μητέρας. Οι μαθητές παρατηρούν πίνακες ζωγραφικής, όπου απεικονίζονται μητέρες από διάφορες εποχές. Στη συνέχεια συζητούν για τα ανθρώπινα δικαιώματα και πιο συγκεκριμένα για το πότε απέκτησαν περισσότερα δικαιώματα οι γυναίκες. (5΄)
·         Δίνουμε στους μαθητές έναν εννοιολογικό χάρτη με κεντρικό κόμβο τα Δικαιώματα γυναικών και  με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών θα πρέπει να προσθέσουν κόμβους, όπως για παράδειγμα εργασία, ψήφο, ελευθερία, και να ανεβάσουν σε αυτούς εικόνες, λέξεις, βίντεο και ό,τι άλλο μπορεί να σκεφτούν. (10΄)
·     Ξεκινώντας από τις γυναίκες που ανέβασαν οι μαθητές στους κόμβους, καταλήγουμε σε γυναίκες πρωτοπόρους στη μουσική. Οι μαθητές θα πρέπει να αναζητήσουν σημαντικές γυναίκες συγκεκριμένων ειδών της μουσικής (τζαζ, μπλουζ, όπερα, ροκ, ποπ, ακόμα και μαέστρους γυναίκες) και να ανεβάσουν τα ευρήματά τους σε μία συνεργατική ψηφιακή αφίσα, καθώς και να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο, όπου θα υπάρχουν ερωτήσεις για το πότε έζησε η κάθε γυναίκα, το είδος της μουσικής, στο οποίο διακρίθηκε, το λόγο που θεωρείται πρωτοπόρος για το συγκεκριμένο είδος). (20΄)
·            Παρουσίαση στην ολομέλεια. (10΄)
Οι μαθητές θα αξιολογηθούν από τη συμμετοχή και την προσπάθειά τους μέσα στο μάθημα.

2η διδακτική ώρα: (45΄)
·         Με αφορμή τις γυναίκες μουσικούς που βρήκαν οι μαθητές την προηγούμενη διδακτική ώρα, τους παρουσιάζουμε γυναίκες πρωτοπόρους σε περισσότερα είδη μουσικής, όπως για παράδειγμα στη θρησκευτική μουσική, στην κάντρυ, κ.ά.. (10΄)
·         Οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες. Οι δύο ομάδες θα πρέπει να διαλέξουν από ένα τραγούδι κάποιου είδους που τους άρεσε περισσότερο και χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα επεξεργασίας ήχου να αφηγηθούν παράλληλα με τη μουσική κάποια στοιχεία για τη γυναίκα που το τραγουδάει. Οι άλλες δύο ομάδες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν ένα τραγούδι κάποιου είδους μουσικής και να δημιουργήσουν ένα μικρό βίντεο (1΄-2΄) με ένα πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο, στο οποίο θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν εικόνες γυναικών πρωτοπόρων στη μουσική και να αναφέρουν τα ονόματά τους. (25΄)
·          Φύλλο αξιολόγησης, όπου οι μαθητές θα πρέπει να αντιστοιχήσουν τα ονόματα των γυναικών με τα είδη της μουσικής, καθώς και τα είδη της μουσικής με τα τραγούδια. (10΄)