Παρασκευή 28 Μαΐου 2021

Μουσικά παιχνίδια στην αυλή!


Σήμερα θα παίξουμε στην αυλή διάφορα μουσικά παιχνίδια που σχετίζονται με τον ρυθμό!

1. Bowling:

Προετοιμασία:
  • Κλεψύδρα ή χρονόμετρο.
  • Γράφουμε σε κάθε κορίνα μια ρυθμική αξία (μισό, τέταρτο, ζευγάρι ογδόων, παύση τετάρτου, τρίηχο). 
  • Τοποθετούμε τις κορίνες με την παρακάτω διάταξη:


Εκτέλεση:
  • Χωρίζουμε τους μαθητές σε 3-4 ομάδες. 
  • Ο πρώτος μαθητής ρίχνει την μπάλα στις κορίνες. Τις κορίνες που θα μείνουν όρθιες τις χρησιμοποιεί η ομάδα του για να δημιουργήσει λέξεις ή φράσεις, σύμφωνα με τις ρυθμικές αξίες που έχουν πάνω (κάθε συλλαβή αντιστοιχεί σε ένα τα ή ένα τι, ενώ οι τονισμένες συλλαβές διαρκούν περισσότερο). Πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλες τις ρυθμικές αξίες. Αν θέλουν μπορούν κάποια ρυθμική αξία να τη χρησιμοποιήσουν δύο φορές. Αν είναι σωστή η λέξη - φράση η ομάδα κερδίζει έναν πόντο.
  • Αν ο μαθητής ρίξει όλες τις κορίνες, η ομάδα του κερδίζει δύο πόντους, χωρίς να χρειαστεί να δημιουργήσει λέξεις-φράσεις.
  • Μόλις παίξουν όλοι οι μαθητές, το παιχνίδι τελειώνει.
  • Νικήτρια είναι η ομάδα με τους περισσότερους πόντους.
(Α΄ και Β΄ τάξεις: αντί για λέξεις - φράσεις, μπορούν να σχηματίσουν ένα ρυθμικό σχήμα με τις κορίνες που έμειναν όρθιες).

2. Κουτσό:

Προετοιμασία:
  • Σχηματίζουμε με κιμωλία τα τετράγωνα.
  • Σε κάθε τετράγωνο γράφουμε μια ρυθμική αξία (ολόκληρο, μισό, τέταρτο, όγδοο ή ζευγάρι ογδόων, παύση τετάρτου, τρίηχο). Μπορούμε τις ίδιες αξίες να τις γράψουμε με το ίδιο χρώμα κιμωλίας.
  • Στο ζευγάρι ογδόων ο μαθητής θα πρέπει να χτυπήσει πρώτα το αριστερό πόδι, μετά το δεξί και να μείνει κουτσό στο δεξί πόδι.


Εκτέλεση:

Χωρίζουμε τους μαθητές σε 3-4 ομάδες. 

Παραλλαγές:
  1. Ο δάσκαλος χτυπάει με ένα κρουστό μουσικό όργανο τον ρυθμό και ο μαθητής θα πρέπει να ακολουθήσει κάνοντας κουτσό. Στα τετράγωνα με τις παύσεις μπορεί να πατήσει με τα δύο πόδια. Αν φτάσει στο τελευταίο τετράγωνο, η ομάδα του κερδίζει έναν πόντο.
  2. Η ομάδα του μαθητή που κάνει κουτσό λέει συνεχόμενα τον ρυθμό. Ο μαθητής θα πρέπει να ακολουθήσει κάνοντας κουτσό. Αν φτάσει στο τελευταίο τετράγωνο, η ομάδα του κερδίζει έναν πόντο.
  3. Ο μαθητής λέει τις ρυθμικές αξίες την ώρα που κάνει κουτσό. Μόλις πατήσει σε ένα τετράγωνο πρέπει να πει π.χ. τα ή τι-τι. Αν φτάσει στο τελευταίο τετράγωνο, η ομάδα του κερδίζει έναν πόντο.
Μόλις ο μαθητής κάνει κάποιο λάθος, σταματάει το κουτσό και πηγαίνει πίσω στην ομάδα του. 
Όταν παίξουν οι μαθητές από όλες τις ομάδες, το παιχνίδι τελειώνει. 
Νικήτρια είναι η ομάδα με τους περισσότερους πόντους.

3. Βρες τον ρυθμό:

Προετοιμασία:
  • Σχηματίζουμε με κιμωλία 4, 6 ή 9 τετράγωνα, ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών.
  • Σε κάθε τετράγωνο γράφουμε ένα ρυθμικό σχήμα.


Εκτέλεση:
  • Χωρίζουμε τους μαθητές σε 2 ομάδες.
  • Ο δάσκαλος χτυπάει ή λέει ένα ρυθμικό σχήμα και οι πρώτοι μαθητές των ομάδων πρέπει να βρουν σε ποιο τετράγωνο βρίσκεται το συγκεκριμένο ρυθμικό σχήμα και να πηδήξουν μέσα σε αυτό.
  • Η ομάδα του μαθητή που θα το βρει πιο γρήγορα, κερδίζει έναν πόντο. Αν δύο μαθητές το βρουν ταυτόχρονα, τότε οι ομάδες τους κερδίζουν από έναν πόντο.
  • Μόλις παίξουν όλοι οι μαθητές και από τις δύο ομάδες, το παιχνίδι τελειώνει.
  • Νικήτρια είναι η ομάδα με τους περισσότερους πόντους.
4. Κρίκοι:

Προετοιμασία:
  • Κάρτες με ρυθμικά σχήματα.
  • Μία κατασκευή, όπως φαίνεται στην εικόνα, ή το παιχνίδι.


  • Χωρίζουμε τους μαθητές σε 2 ομάδες.
  • Κάθε μαθητής ρίχνει με τη σειρά όλους τους κρίκους. Για να κερδίσει τους πόντους που πέτυχε, θα πρέπει η ομαδα του να πει γρήγορα και σωστά το ρυθμικό σχήμα που θα της τύχει. 
  • Αν ο μαθητής δεν πετύχει πόντους, ενώ έχει ρίξει όλους τους κρίκους του, χάνει τη σειρά του. 
  • Μόλις παίξουν όλοι οι μαθητές και από τις δύο ομάδες, το παιχνίδι τελειώνει.
  • Νικήτρια είναι η ομάδα με τους περισσότερους πόντους.
Μπορούμε να παίξουμε το ίδιο παιχνίδι και με στόχο:


5. Twister:

Προετοιμασία:
  • Ζάρι.
  • Παιχνίδι Twister.
  • Κάρτες με ρυθμικές αξίες. 
  • Μοιράζουμε τις κάρτες με τυχαία σειρά, όπως φαίνεται παρακάτω:


  • Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες των 4. Κάθε ομάδα παίζει με τη σειρά.
  • Ο δάσκαλος ρίχνει το ζάρι και ταυτόχρονα γυρνάει τον δείκτη. Αυτό το κάνει για κάθε μαθητή της ομάδας. 


  • Ο μαθητής θα πρέπει να ακουμπήσει με το άκρο που έδειξε ο δείκτης στο αντίστοιχο χρωματισμένο άκρο που έδειξε το ζάρι. Για παράδειγμα, θα πρέπει να ακουμπήσει με το δεξί χέρι στο 4ο πράσινο σημείο. Το ίδιο κάνουν και οι τέσσερις παίκτες της ομάδας. Μέχρι να παίξουν όλοι οι παίκτες της ομάδας, οι υπόλοιποι περιμένουν με το άκρο τους ακουμπισμένο στο σημείο που έτυχαν. 
  • Μόλις τοποθετηθούν και οι τέσσερις παίκτες, θα πρέπει ο καθένας τους να χτυπήσει με το άκρο του τη ρυθμική αξία που υπάρχει στο αντίστοιχο σημείο, όπου βρίσκεται ο ίδιος. Αυτό θα πρέπει να γίνει με τη σειρά που έπαιξαν οι παίκτες για να δημιουργηθεί ένα ρυθμικό σχήμα. 
Παράδειγμα:
Παίκτης 1: αριστερό χέρι πάνω σε τέταρτο
Παίκτης 2: δεξί πόδι πάνω σε ζευγάρι ογδόων
Παίκτης 3: αριστερό πόδι πάνω σε τέταρτο
Παίκτης 4: δεξί χέρι πάνω σε τέταρτο

Θα πρέπει να χτυπήσουν το ρυθμικό σχήμα:

  • Η ομάδα που θα χτυπήσει σωστά το ρυθμικό σχήμα της, κερδίζει έναν πόντο.
  • Το παιχνίδι τελειώνει όποτε θέλουμε, αρκεί να παίξει και η τελευταία ομάδα. 
  • Νικήτρια είναι η ομάδα με τους περισσότερους πόντους.

Καλή διασκέδαση!


Πηγές: