Παρασκευή 1 Απριλίου 2022

8 παιχνίδια για την τάξη

 

Η εκκαθάριση παιχνιδιών στο σπίτι μας είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία παιχνιδιών για τους μαθητές μου, οι οποίοι μπορούν να ασχοληθούν με αυτά είτε ατομικά είτε ομαδικά! Φυσικά, συμπλήρωσα και με κάποια υλικά χειροτεχνίας!

 Προσοχή! Σε όλα τα παιχνίδια γράφω τις τάξεις, στις οποίες απευθύνεται το καθένα!

1ο παιχνίδι:
Γ΄-Στ΄ τάξεις

Βρες τη νότα! (ομαδικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Χωρίζω ένα παζλ με μεγάλα κομμάτια σε δυάδες.
  • Στο ένα κομμάτι βάζω τη νότα στο πεντάγραμμο και στο άλλο γράφω το όνομά της.
Μέσα στην τάξη:
  • Χωρίζω τους μαθητές σε ομάδες.
  • Σε κάθε ομάδα δίνω ένα σετ με ανακατεμένες νότες.
  • Νικήτρια είναι η ομάδα που θα ολοκληρώσει τις δυάδες των νοτών σωστά.

2ο παιχνίδι:
Γ΄-Στ΄ τάξεις

Βρες τη ρυθμική αξία! (ομαδικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Χωρίζω ένα παζλ με μεγάλα κομμάτια σε δυάδες.
  • Στο ένα κομμάτι βάζω τη ρυθμική αξία και στο άλλο γράφω το όνομά της.
Μέσα στην τάξη:
  • Χωρίζω τους μαθητές σε ομάδες.
  • Σε κάθε ομάδα δίνω ένα σετ με ανακατεμένες ρυθμικές αξίες.
  • Νικήτρια είναι η ομάδα που θα ολοκληρώσει τις δυάδες των αξιών σωστά.

3ο παιχνίδι:
Α΄-Γ΄ τάξεις

Σχημάτισε ρυθμικές αξίες! (ατομικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Προμηθεύομαι αρκετά σύρματα πίπας, έτσι ώστε κάθε μαθητής να έχει τουλάχιστον 7-8. 
Μέσα στην τάξη:
  • Μοιράζω στους μαθητές τα σύρματα.
  • Κάθε μαθητής μπορεί να σχηματίσει με αυτά όποιες ρυθμικές αξίες θέλει, να τις βάλει στη σειρά και σχηματίσει ένα ρυθμικό σχήμα, το οποίο μπορεί να το εκτελέσει είτε με κρουστά Orff είτε με κρουστά σώματος.

Ακόμα, οι μαθητές μπορούν να μάθουν να σχηματίσουν και το κλειδί του Σολ.

4ο παιχνίδι:
Γ΄-Στ΄ τάξεις

Παίξε τα ρυθμικά σχήματα! (ατομικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Προμηθεύομαι παιχνίδια ταξιδίου τύπου Jenga (αυτό με τα πλαστικά κομμάτια δεν υπάρχει πια στα Jumbo - το έχω αρκετά χρόνια στην κατοχή μου), έτσι ώστε κάθε μαθητής να έχει τουλάχιστον 4 τουβλάκια. 
  • Γράφω ένα ρυθμικό σχήμα 4/4 στο καθένα. 
  • Τα τουβλάκια είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Τα κόκκινα έχουν τέταρτα και όγδοα, στα πράσινα πρόσθεσα μισά, στα μπλε παύσεις τετάρτου και στα ξύλινα μισά παρεστιγμένα, ενώ τα κίτρινα περιλαμβάνουν όλες τις ρυθμικές αξίες.
 
Μέσα στην τάξη:
  • Δίνω σε κάθε μαθητή από 4 κομμάτια.
  • Κάθε μαθητής μπορεί να βάλει τα κομμάτια του με όποια σειρά θέλει και στη συνέχεια να εκτελέσει τα ρυθμικά σχήματα είτε με κρουστά Orff είτε με κρουστά σώματος είτε με κάποιο μελωδικό μουσικό όργανο.

Παραλλαγή παιχνιδιού (ομαδικό):
(Ευχαριστώ τη συνάδελφο Τηλεμάχη Μπρατσιάκου για την ιδέα της!)
  • Στήνουμε τα κομμάτια σε πύργο, όπως στο κανονικό παιχνίδι.
  • Χωρίζουμε σε ομάδες.
  • Με τη σειρά, κάθε ομάδα τραβάει ένα κομμάτι και το αφήνει μπροστά της.
  • Η ομάδα που θα ρίξει τον πύργο, θα πρέπει να εκτελέσει τα ρυθμικά σχήματα είτε με κρουστά Orff είτε με κρουστά σώματος είτε με κάποιο μελωδικό μουσικό όργανο. Αν η εκτέλεση είναι σωστή, τότε η ομάδα κερδίζει έναν πόντο.
Θεωρώ ότι σε αυτήν την παραλλαγή βολεύει καλύτερα το παιχνίδι σε πραγματικό μέγεθος και όχι ταξιδίου, γιατί έχει μεγαλύτερα τουβλάκια.

5ο παιχνίδι:
Α΄-Στ΄ τάξεις

Σχημάτισε ένα ρυθμικό σχήμα! (ατομικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Προμηθεύομαι αρκετά κυβάκια, έτσι ώστε κάθε μαθητής να έχει τουλάχιστον 4 κυβάκια. 
  • Γράφω σε κάθε κυβάκι τις παρακάτω ρυθμικές αξίες: ολόκληρο, μισό, δύο φορές από ένα τέταρτο, δύο όγδοα μαζί και παύση τετάρτου. 
Μέσα στην τάξη:
  • Δίνω σε κάθε μαθητή από 4 κυβάκια.
  • Κάθε μαθητής ρίχνει τα κυβάκια, όπως τα ζάρια. Στη συνέχεια τα βάζει με όποια σειρά θέλει και εκτελεί το ρυθμικό σχήμα είτε με κρουστά Orff είτε με κρουστά σώματος είτε με κάποιο μελωδικό μουσικό όργανο.

6ο παιχνίδι:
Γ΄-Στ΄ τάξεις

Χώρισε τα μέτρα! (ατομικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Προμηθεύομαι μεγάλα ξυλάκια και σπίρτα κατασκευών, έτσι ώστε κάθε μαθητής να έχει τουλάχιστον 3 ξυλάκια και 15 σπίρτα (τα έχω κάνει πακετάκια). 
  • Γράφω σε κάθε ξυλάκι μια σειρά μέτρων (2/4, 3/4, 4/4) χωρίς να βάλω διαστολές. 
Μέσα στην τάξη:
  • Δίνω σε κάθε μαθητή από 3 ξυλάκια και από ένα πακετάκι σπίρτων.
  • Κάθε μαθητής πρέπει να χωρίσει σε μέτρα, χρησιμοποιώντας ως διαστολές τα σπίρτα.

7ο παιχνίδι:
Γ΄-Στ΄ τάξεις

Συμπλήρωσε τα μέτρα! (ατομικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Προμηθεύομαι μεγάλα και μικρά ξυλάκια κατασκευών, έτσι ώστε κάθε μαθητής να έχει τουλάχιστον 3 μεγάλα και 10 μικρά ξυλάκια (τα έχω κάνει πακετάκια). 
  • Γράφω σε κάθε μεγάλο ξυλάκι μια σειρά μέτρων (2/4, 3/4, 4/4), παραλείποντας ρυθμικές αξίες σε κάθε μέτρο. 
  • Γράφω από μία ρυθμική αξία σε κάθε μικρό ξυλάκι.

Μέσα στην τάξη:
  • Δίνω σε κάθε μαθητή από 3 μεγάλα ξυλάκια και από ένα πακετάκι με μικρά ξυλάκια.
  • Κάθε μαθητής πρέπει να συμπληρώσει μέτρα με τις ρυθμικές αξίες που λείπουν, χωρίς περιορισμούς σε πιθανούς συνδυασμούς.

8ο παιχνίδι:
Γ΄-Στ΄ τάξεις

Βρες τα σωστά μέτρα! (ατομικό παιχνίδι)
Προετοιμασία:
  • Προμηθεύομαι μικρά ξυλάκια κατασκευών, έτσι ώστε κάθε μαθητής να έχει τουλάχιστον 10 (τα έχω κάνει πακετάκια). 
  • Γράφω σε κάθε ξυλάκι ένα μέτρο 2/4, 3/4 ή 4/4. 
  • Όλα τα πακέτα περιέχουν τα ίδια μέτρα.
Μέσα στην τάξη:
  • Δίνω σε κάθε μαθητή από ένα πακετάκι.
  • Τους λέω, για παράδειγμα, ότι πρέπει να βρουν όλα τα μέτρα των 2/4 και να τα βάλουν στη σειρά. 
  • Ο μαθητής που σηκώνει πρώτος το χέρι του ότι τελείωσε, εκτελεί τα ρυθμικά σχήματα είτε με κρουστά Orff είτε με κρουστά σώματος είτε με κάποιο μελωδικό μουσικό όργανο.

Καλή διασκέδαση!