Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2022

Κάρτες με ρυθμικές αξίες

 

Στο Κεφάλαιο 8 του βιβλίου της Μουσικής της Β΄ Δημοτικού προτείνεται να κόψουν οι μαθητές τα καρτελάκια με τις ρυθμικές αξίες, που βρίσκονται στη σελίδα 41 του Τετράδιου Εργασιών, και να τα χρησιμοποιήσουν για να δημιουργήσουν τα δικά τους ρυθμικά σχήματα.

Εντελώς τυχαία, λοιπόν, ανακάλυψα έναν μικρό θησαυρό σε ένα από τα σχολεία μου! 42 αχρησιμοποιήτα Τετράδια Εργασιών Β΄ Δημοτικού! Οπότε έκοψα όλα τα καρτελάκια με τις ρυθμικές αξίες και τα πλαστικοποίησα, έτσι ώστε να τα χρησιμοποιήσω σε όλες τις τάξεις για εξάσκηση στις ρυθμικές αξίες!

1η δραστηριότητα:

Φτιάξε το δικό σου ρυθμικό σχήμα (είτε ατομικά είτε ομαδικά)
  • Μοιράζω τις κάρτες στους μαθητές ή στις ομάδες μαθητών.
  • Στις μικρές ταξεις ζητώ να χρησιμοποιήσουν συγκεκριμένο αριθμό καρτών για να σχηματίσουν ένα ρυθμικό σχήμα, χωρίς να με ενδιαφέρει ο αριθμός των χρόνων. Στις μεγάλες τάξεις ορίζω των αριθμό των χρόνων που πρέπει να έχει το ρυθμικό σχήμα που θα δημιουργήσουν.
  • Οι μαθητές θα πρέπει να εκτελέσουν σωστά το ρυθμικό σχήμα που δημιούργησαν, χτυπώντας το είτε με κρουστά Orff είτε με κρουστά σώματος, έτσι ώστε να κερδίσουν έναν πόντο.
  • Νικητής/ρια είναι ο μαθητής ή η ομάδα μαθητών με τους περισσότερους πόντους.

2η δραστηριότητα:

Ταίριαξε τη λέξη με το ρυθμικό σχήμα (είτε ατομικά είτε ομαδικά)*
  • Μοιράζω τις κάρτες στους μαθητές ή στις ομάδες μαθητών.
  • Προτείνω ένα κεντρικό θέμα, π.χ. φρούτα, χειμώνας, χρώματα, και ζητάω από τους μαθητές να σκεφτούν μία λέξη, σχετική με το θέμα. Στη συνέχεια, οι μαθητές θα πρέπει να φτιάξουν ένα ρυθμικό σχήμα με τις κάρτες, που να ταιριάζει, όμως, με τη λέξη, την οποία και θα πρέπει να γράψουν συλλαβιστά στις κάρτες (μπορούμε πολύ εύκολα να καθαρίσουμε μετά τις κάρτες με ένα χαρτομάντηλο και λίγο αντισηπτικό).
  • Οι μαθητές θα πρέπει να εκτελέσουν σωστά το ρυθμικό σχήμα που δημιούργησαν, χτυπώντας το είτε με κρουστά Orff είτε με κρουστά σώματος, και λέγοντας ταυτόχρονα τη λέξη που έγραψαν, έτσι ώστε να κερδίσουν έναν πόντο.
  • Νικητής/ρια είναι ο μαθητής ή η ομάδα μαθητών με τους περισσότερους πόντους.


* Η συγκεκριμένη δραστηριότητα προτείνεται στο βιβλίο εκπαιδευτικού - Μουσική Α΄-Β΄ Δημοτικού, σ. 76. Ακόμα, υπάρχει αντίστοιχη δραστηριότητα στη σ. 13 του Τετράδιου Εργασιών Γ΄ Δημοτικού.

3η δραστηριότητα:

Άκουσε και γράψε το ρυθμικό σχήμα (ατομικά)
  • Μοιράζω τις κάρτες στους μαθητές ή στις ομάδες μαθητών.
  • Χτυπάω με ένα κρουστό Orff ή με κρουστά σώματος ένα ρυθμικό σχήμα.
  • Οι μαθητές θα πρέπει να βάλουν στη σωστή σειρά τις κάρτες με τις ρυθμικές αξίες, έτσι ώστε να αντιστοιχούν στο ρυθμικό σχήμα που έπαιξα και να κερδίσουν έναν πόντο. 
  • Νικητής είναι ο μαθητής με τους περισσότερους πόντους.
Καλή συνέχεια!


Πηγές:
  • Διαδραστικό βιβλίο Β΄ Δημοτικού, Κεφ. 4: Μ' ένα τσαμπί σταφύλι... όλοι φίλοι και Κεφ. 8: Βάζω τις νότες, παίζεις τη μουσική;
  • Αργυρίου, Μ., Τσούτσια-Λουλάκη, Ε. & Μαγαλιού, Μ. (2007). Μουσική Α΄-Β΄ Δημοτικού – Βιβλίο εκπαιδευτικού. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.

  • Μπογδάνη-Σουγιούλ, Δ., Σαλκιτζόγλου, Δ. & Καψημάνη, Μ. (2007). Μουσική Γ΄-Δ΄ Δημοτικού – Τετράδιο Εργασιών. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.