Κυριακή 3 Μαρτίου 2024

Γιορτή της Μητέρας - Τμήμα Ένταξης


Mutter, Madre, mor, nënë, ema, matka, anne, moeder, мама, ibu, майка, me! 
Μάνα, μητέρα, μανούλα, μαμά! 

Φέτος, με αφορμή της γιορτή της μητέρας και σε συνεργασία με τη δασκάλα του Τμήματος Ένταξης, Ζωή Κουρκουραΐδου, στο σχολείο της οργανικής μου, θα οργανώσουμε μία μικρή γιορτή με τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου που φοιτούν στο ΤΕ. 

Η γιορτή θα παρουσιαστεί στην αίθουσα Μουσικής του σχολείου την πρώτη εβδομάδα που θα επιστρέψουμε μετά το Πάσχα. Ο πίνακας της τάξης θα χρησιμοποιηθεί για τα "σκηνικά". Το κέντρο του πίνακα θα το αφήσουμε κενό για να προβάλουμε στον βιντεοπροβολέα το συννεφόλεξο, που θα δημιουργήσουμε με τα παιδιά, τα οποία θα πρέπει να πουν ποιες λέξεις σκέφτονται πρώτα όταν ακούν τη λέξη "μαμά". Παράδειγμα:


Αριστερά και δεξιά από το συννεφόλεξο θα σχηματίσουμε δύο πλαίσια, όπου τα παιδιά θα ζωγραφίσουν με χρωματιστούς μαρκαδόρους πίνακα, καρδιές και θα γράψουν τη λέξη "μαμά" στις γλώσσες που γνωρίζουν (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, αλβανικά).

Ακολουθούν οι δραστηριότητες που θα παρουσιάσουμε στη συγκεκριμένη γιορτή:

Διάρκεια: περίπου 30΄-40΄

1η δραστηριότητα:

Τραγούδι


Στίχοι:

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις 

Στίχοι: Νίκος Γκάτσος 


Θα φέρει η θάλασσα πουλιά
Κι άστρα χρυσά τ' αγέρι
Να σου χαϊδεύουν τα μαλλιά
Να σου φιλούν το χέρι

Χάρτινο το φεγγαράκι
Ψεύτικη ακρογιαλιά
Αν με πίστευες λιγάκι
Θα ‘σαν όλα αληθινά

Δίχως τη δική σου αγάπη
Γρήγορα περνά ο καιρός
Δίχως τη δική σου αγάπη
Είναι ο κόσμος πιο μικρός

Χάρτινο το φεγγαράκι
Ψεύτικη ακρογιαλιά
Αν με πίστευες λιγάκι
Θα ‘σαν όλα αληθινά.


2η δραστηριότητα:

Ποιήματα
Τα παιδιά στήνονται το ένα δίπλα στο άλλο. Καθένα κρατάει μία καρδιά από κόκκινο χαρτόνι κανσόν, στην οποία είναι γραμμένο ένα γράμμα της φράσης που θέλουμε να σχηματίσουμε, π.χ. "Μαμά, σ' αγαπώ", "Μητέρα", "Χρόνια πολλά, μαμά". Διαλέγουμε την αντίστοιχη φράση, έτσι ώστε να ταιριάζει με τον αριθμό των μαθητών που φοιτούν στο Τμήμα Ένταξης.

1ο ποίημα: (3 παιδιά)

Είπαν του ήλιου «γιορτάζει η μάνα»

κι εκείνος βάλθηκε με φως τη γη να ντύνει.

Είπαν της θάλασσας «γιορτάζει η μάνα»

κι αμέσως έγινε η φουρτούνα γαλήνη.


Το ‘μαθαν τα πουλιά, «γιορτάζει η μάνα»

και το τραγούδι τους ξεχείλισε πλημμύρα.

Το ‘μαθαν τα άνθη, «γιορτάζει η μάνα»

και μοσχοβόλησε η πλάση χίλια μύρα.


Τ’ άκουσε η βροχή, αλλά δεν έκλαψε

δάκρυ δεν κάνει να κυλήσει αυτή τη μέρα.

Τ’ άκουσε ο ουρανός κι άνοιξε διάπλατα

πείτε ευχές, μύριες ευχές για τη μητέρα


2ο ποίημα: (3 παιδιά)

ΣΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ

Σήμερα που γιορτάζεις μανούλα μου δεν ξέρω

από του κόσμου τα καλά, τι δώρο να σου φέρω.

Θα σου φερνα αν μπορούσα με τα μικρά μου χέρια

όλα της Γης τα λούλουδα, τον ήλιο και τ΄ αστέρια.

 

Για σένα θα γινόμουν ένα μικρούλι αηδόνι

τραγούδι ολόγλυκο για σε να λέει να μην τελειώνει.

Μα εσύ είσαι απ΄ τα λουλούδια το πιο όμορφο λουλούδι

είσαι ήλιος, άστρο φωτεινό κι αγγελικό τραγούδι.

 

Μανούλα λέω και ανθίζει, μοσχοβολά το στόμα,

όλα σε σένα τα χρωστώ και τη ζωή μου ακόμα.

Δεν παίρνεις, όλο δίνεις με τ ΄άγιο σου χεράκι

για σκύψε, δέξου σήμερα ένα γλυκό φιλάκι.

 Χ.Σακελλαρίου- Α.Καψάσκη

 

3ο ποίημα: (4 παιδιά)

Αν ήσουν, μανούλα, λουλούδι,

τριαντάφυλλο θα ΄σουν τ΄ Απρίλη

στα μαλλιά μου στολίδι ακριβό,

χαμόγελο ανθισμένο στα χείλη.

 

Αν ήσουν , μανούλα τραγούδι,

της αγάπης θα ήσουν μπαλάντα,

στην καρδιά μου να δίνεις το χτύπο,

στη ζωή μου μελωδία για πάντα.

 

Αν ήσουν, μανούλα, αστέρι,

το λαμπρότερο θα ΄σουν στην πλάση,

στη χαραυγή μου ο αυγερινός,

κι αποσπερίτης σα σκοτεινιάσει.

 

Μα δεν είσαι, μανούλα, λουλούδι,

μήτε αστέρι, μήτε τραγούδι,

είσαι όμως για μένα η μία,

και αγάπη και φως και μελωδία.

 

 4ο ποίημα: (1 παιδί)

Αν ήσουν χάδι, θα ήσουν το πιο τρυφερό.

Αν ήσουν χαμόγελο, θα ήσουν το πιο γλυκό.

Αν ήσουν αστέρι, θα ήσουν το πιο φωτεινό.

Αν ήσουν άγγελος, θα ήσουν ο φύλακάς μου και

άν ήσουν μονοπάτι, θα ήσουν αυτό που θα με οδηγούσε στο σωστό δρόμο.

Χρόνια πολλά, μανούλα, και ευχαριστώ που είσαι για εμένα όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμη.


3η δραστηριότητα:

Τραγούδι


Στίχοι:

Μουσική: Σπύρος Λάμπρου 

Στίχοι: Αγγελική Καψάσκη 


Η πρώτη λέξη που θα πω

τα μάτια σαν ανοίξω

"μανούλα" θα 'ναι πάντοτε

να 'ρθει να τη φιλήσω.

 

Μ’ ένα πολύ γλυκό φιλί

στην αγκαλιά με παίρνει

τον ήλιο δίπλα με χαρά

νομίζω ότι φέρνει.

 

Ανάλαφρα, χαρούμενα

στο σπίτι τριγυρίζω

κι ας είναι χιόνια στα βουνά

την άνοιξη μυρίζω.

 

Έχω την πιο γλυκιά μανούλα

την αγαπώ πολύ πολύ

γιατί για μένα είναι ευχούλα

που μ' έφερε σ' αυτή τη γη.

 

Σαν μ' αγκαλιάζει, με φιλάει

νιώθω ν' ανοίγει ο ουρανός

χίλια λουλούδια γύρω ανθίζουν

κι ο ήλιος είναι λαμπερός.

 

Το σπίτι μας μοσχοβολά

σαν είναι αυτή κοντά μας

στην αγκαλιά της πλάθουμε

τα πιο γλυκά όνειρά μας

 

Η αγάπη, η φροντίδα της

το χάδι, η στοργή της

εμείς είμαστε πάντοτε

η ίδια η ζωή της.


4η δραστηριότητα:

Γράμματα
Οι μαθητές έχουν γράψει ένα γράμμα στη μαμά τους, στο οποίο αναφέρουν τι τους αρέσει να κάνουν μαζί της, ποιο φαγητό μαγειρεύει καλύτερα η μαμά τους, τι αγαπούν περισσότερο σε εκείνη. Υπάρχουν πολλά όμορφα πράγματα που μπορούν να γράψουν με μία μικρή καθοδήγηση μέσω ερωτήσεων. Στη συνέχεια, διαβάζουν το γράμμα στη μαμά τους!
Επίσης, έχουν κάνει μία ζωγραφιά για τη μαμά τους, την οποία και της χαρίζουν και μπορεί να είναι είτε η προσωπογραφία της είτε μια εικόνα του ίδιου του παιδιού που μαζί με τη μαμά του κάνουν κάτι που τους αρέσει, π.χ. μαγειρεύουν, κολυμπάνε, παίζουν παιχνίδια.

Προσοχή! Τα παιδιά καλό είναι να γράψουν μόνο θετικά πράγματα για τη μαμά τους. Είναι η γιορτή της μητέρας και καλέσαμε τις μαμάδες για να χαρούν μαζί με τα παιδιά τους! Δε θέλουμε να στεναχωρηθούν ούτε να προβληματιστούν.


5η δραστηριότητα:

Κολάζ
Στο κέντρο του πίνακα κολλάμε με χαρτοταινία ένα λευκό χαρτόνι κανσόν 50*70εκ., στο οποίο έχουμε σχηματίσει με κόκκινο μαρκαδόρο μία μεγάλη καρδιά. Έχουμε κόψει με το χέρι ακανόνιστα μικρά κομμάτι από κόκκινο χαρτί γκοφρέ, τα οποία τα τοποθετούμε μέσα σε ένα κουτί. Κάθε παιδί με τη μαμά του κολλάνε μερικά κομμάτια από το γκοφρέ στο πλαίσιο της καρδιάς. Συνεχίζουν όλα τα παιδιά με τις μαμάδες τους μέχρι να γεμίσει-κοκκινίσει η καρδιά. Στον κενό χώρο γύρω από την καρδιά κάθε ζευγάρι παιδί-μαμά γράφει τα ονόματά τους με χρωματιστό μαρκαδόρο.

6η δραστηριότητα:

Τραγούδι


Στίχοι:

Μουσική: Jose Francia

Στίχοι: Ίκαρος


Ένα φιλάκι είναι λίγο πολύ λίγο

Δύο φιλάκια είναι λίγα τι να πω

Τρία φιλάκια είναι λίγο πολύ λίγο

Δώσε μου τέσσερα αν θεσ να σ' αγαπώ


Δώσ' μου πολλά φιλιά αμέτρητα τρελά

Κι εγώ βασίλισσα θα σ' έχω στη καρδιά μου

Μην τσιγκουνεύεσαι πάντα να σκέφτεσαι

Πως τα φιλιά είν' η καλύτερη δουλειά


Ένα φιλάκι είναι λίγο πολύ λίγο

Δύο φιλάκια είναι λίγα τι να πω

Τρία φιλάκια είναι λίγο πολύ λίγο

Δώσε μου τέσσερα αν θεσ να σ' αγαπώ


Δώσ' μου πολλά φιλιά αμέτρητα τρελά

Κι εγώ βασίλισσα θα σ' έχω στη καρδιά μου

Μην τσιγκουνεύεσαι πάντα να σκέφτεσαι

Πως τα φιλιά είν' η καλύτερη δουλειά

 

7η δραστηριότητα:

Παιχνίδι
Τα παιδιά κάθονται δίπλα στις μαμάδες τους. Κάθε ζευγάρι παιδί-μαμά σηκώνεται με τη σειρά. Κάνουμε τις ερωτήσεις και το παιδί και η μαμά του πρέπει να απαντήσουν ταυτόχρονα, χωρίς να κοιτάνε ο ένας τις απαντήσεις του άλλου. Μόλις απαντούν σε μία ερώτηση δείχνουν τις απαντήσεις τους και ελέγχουμε εάν είναι ίδιες.

Πόσο καλά ξέρεις τη μαμά σου;
1. Ποιο είναι το αγαπημένο της φαγητό;
2. Πώς λένε την καλύτερή της φίλη;
3. Ποιο είναι το αγαπημένο της χρώμα;
4. Τι μουσική ακούει;
5. Της αρέσει να χορεύει;

Πόσο καλά σε ξέρει η μαμά σου;
1. Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;
2. Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα;
3. Ποιο είναι το αγαπημένο σου μάθημα;
4. Ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι;
5. Πώς λένε τον καλύτερό σου φίλο;

8η δραστηριότητα:

Τραγούδι

Στίχοι:

Το καλοκαιράκι έφτασε, μαμά!
Τα σχολειά θα κλείσουν,
πάει κι αυτή η χρονιά!

Εγώ κι εσύ, εσύ κι εγώ,
μόνοι πάνω στη γη! Ο ο ο, μόνοι στη γη!

Μαζί θε να πάμε σε ακρογιαλιές
και να ξεχαστούμε με τρελές βουτιές!

Εγώ κι εσύ, εσύ κι εγώ,
μόνοι πάνω στη γη! Ο ο ο, μόνοι στη γη!

Αχ, μανούλα μου, πόσο σ' αγαπώ!
Όπου και να πάω, θα στο ξαναπώ!

Εγώ κι εσύ, εσύ κι εγώ,
μόνοι πάνω στη γη! Ο ο ο, μόνοι στη γη!

(στο τέλος του τραγουδιού, επαναλαμβάνουμε το ρεφρέν αρκετές φορές, μέχρι τα παιδιά να πάνε στις μαμάδες τους, να τις σηκώσουν και να χορέψουν μαζί τους)


Τέλος, θα δώσουμε και κάποια δωράκια στις μαμάδες: μία μικρή γλαστρούλα με ένα όμορφο λουλούδι, μία ζωγραφιά, ένα στολίδι-καρδιά, το δίπλωμα της καλύτερης μαμάς του κόσμου και φυσικά... ένα γλυκό φιλί και μια μεγάλη αγκαλιά!

Εδώ θα βρείτε τους στίχους μαζί με εικόνες όλων των τραγουδιών σε ένα αρχείο.

Χρόνια πολλά!